Alles over de Motorrijtuigenbelasting op een rijtje

Salarissoftware salarisjobs
Share Icon facebook Icon linkedin Icon whatsapp

Elektrische auto voordeliger voor werkgevers – pseudo-eindheffing 52% bij fossiele leaseauto

 

Het wordt voor werkgevers aantrekkelijker om te kiezen voor een elektrische auto door normering in de zakelijke leasemarkt via een pseudo-eindheffing in de loonbelasting.

Het kabinet wil het eenvoudiger maken voor mensen om voor een elektrische auto te kiezen. Door een normering in de zakelijke leasemarkt wordt het voor werkgevers voordeliger om te kiezen voor een elektrische auto. Dat staat in het Pakket voor Groene Groei van minister Hermans van Klimaat en Groene Groei.

Elektrische rijders krijgen de komende drie jaar extra korting in de motorrijtuigenbelasting en daarnaast wordt gekozen voor een normering in de zakelijke leasemarkt. Als gevolg hiervan wordt het voor werkgevers aantrekkelijker om te kiezen voor een elektrische auto in plaats van het fossiele alternatief. Hierdoor zal de komende jaren het aanbod van tweedehands elektrische auto’s toenemen.

Volledig emissievrij

Het kabinet versnelt de ingroei van elektrische auto’s door per 1 januari 2027 de zakelijke leasemarkt te normeren. Uitgangspunt is dat alle auto’s die een werkgever vanaf dat moment ook voor privégebruik ter beschikking stelt, volledig emissievrij zijn.

Pseudo-eindheffing

De normering wordt vormgegeven via een pseudo-eindheffing in de loonbelasting, met een belastingtarief van 52% over de grondslag voor de bijtelling privégebruik van de auto.

In tegenstelling tot de bijtelling, wordt geen rekening gehouden met een eigen bijdrage van de werknemer. Een werkgever behoudt keuzevrijheid, maar bij het ter beschikking stellen van een fossiele auto volgen wel financiële consequenties.

De werkgever moet de pseudo-eindheffing per loontijdvak (meestal een maand) vanaf 1 januari 2027 betalen als deze per 2027 een fossiele (niet volledig emissievrije) auto ter beschikking stelt aan de werknemer.

De belastingplicht van de pseudo-eindheffing ligt bij de werkgever (inhoudingsplichtige) voor de loonbelasting. Een zzp’er met een eenmanszaak valt hierdoor buiten de eindheffing. Veel bestelauto’s vallen nu al niet onder de bijtelling en zullen dus ook niet onder de pseudo-eindheffing gaan vallen.

Belastingplan 2026

Om uitwijkeffecten te voorkomen wordt in de uitwerking van de pseudo-eindheffing ook bekeken of aanpassing van de young-timer regeling nodig is. De benodigde wetgeving voor de pseudo-eindheffing komt in het pakket Belastingplan 2026 te staan.

Ter dekking van de invoering van een pseudo-eindheffing in de loonbelasting om elektrische auto’s te stimuleren, stelt het kabinet voor het heffingsplafond in de belasting op leidingwater geleidelijk af te schaffen.

Motorrijtuigenbelasting

Het kabinet heeft in het najaar van 2024 toegezegd de hoogte van de tariefkorting in de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische personenauto’s dit voorjaar opnieuw te wegen.

De gewichtscorrectie in de mrb voor volledig elektrische personenauto’s wordt voor de periode 2026 t/m 2028 verhoogd van 25% naar 30%. In 2029 blijft de tariefkorting 25%. Hierdoor worden grotere fossiele en elektrische personenauto’s (voertuigcategorie D en E) komende jaren gelijk worden belast. Voor kleinere en middelgrote voertuigen (voertuigcategorie A t/m C worden de verschillen verkleind. De budgettaire derving zal worden gedekt uit het Klimaatfonds.

Elektrische kampeerauto’s, rolstoelvervoer en motorfietsen

In het afgelopen jaar zijn ongewenste verschillen ontstaan in de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) tussen emissievrije personenauto’s enerzijds en emissievrije bijzondere personenauto’s (zoals kampeerauto’s en rolstoelvervoer) en motorfietsen anderzijds.

Met het wegvallen van de vijfjarige vrijstelling in de bpm voor alle emissievrije voertuigen op 1 januari 2025 vielen emissievrije bijzondere personenauto’s en motorfietsen onder dezelfde tarieven als hun fossiele tegenhangers. Zo betalen deze, nog altijd relatief duurdere, emissievrije bijzondere personenauto’s nu 37,7% van de catalogusprijs aan bpm. Dit is dus evenveel als hun fossiele tegenhanger, terwijl een gewone emissievrije personenauto alleen een vaste voet van € 667 betaalt.

Voor emissievrije motorfietsen geldt hetzelfde. Zij betalen, net als fossiele varianten, nu 19,4% van de catalogusprijs aan bpm. Besloten is om de vaste voet van € 667 ook voor emissievrije bijzondere personenauto’s te laten gelden.

Voor emissievrije motorfietsen komt een aparte vaste voet van € 200. Met deze vereenvoudiging van de bpm wil het kabinet de komende 5 jaar een impuls geven aan deze kleine, moeilijker te verduurzamen, groep voertuigen.

Hervorming autobelastingen

In het regeerprogramma heeft het kabinet aangekondigd te komen met een hervorming van de autobelastingen. Het kabinet gaat de komende weken met stakeholders en medeoverheden in gesprek om denkrichtingen rondom de hervorming van de autobelastingen te bespreken. Hierbij wordt onder meer gekeken naar een structurele oplossing voor de gewichtscorrectie in de mrb van elektrische auto’s. Een denkrichting daarbij is om de grondslag van de motorrijtuigenbelasting te wijzigen van gewicht naar voertuigoppervlak.

Ook wordt gekeken naar de mogelijkheden om elektrische auto’s aantrekkelijk te houden en op termijn tegelijkertijd een grotere bijdrage te laten leveren aan het op orde houden van de overheidsfinanciën. Een mogelijkheid hiervoor is om een tenaamstellingsbelasting te introduceren om op termijn de aanschaf van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s te belasten, waarbij het tarief is te differentiëren naar voertuigoppervlak en/of leeftijd.

Vóór het zomerreces stuurt het kabinet een contourenbrief met een nadere uitwerking van de hervorming van de autobelastingen naar de Tweede Kamer.

Mocht u naar aanleiding van het bovenstaande vragen of aanvullende info nodig hebben, neem dan contact op met onze specialisten, zij staan u graag te woord, of stuur een email naar kenniscentrum@salarisjobs.nl

 

Disclaimer:
Hoewel aan de inhoud van deze berichtgeving uiterste zorgvuldigheid is betracht kan Salarisjobs niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik hiervan.